Hogyan mossák a reklámok a gyerekek agyát?
2008.05.31. 08:20
Hogyan mossák a reklámok a gyerekek agyát?
A tinédzser nem szeretne intelligens lenni, mert az a mosópor tulajdonsága, az ovisok előbb fújják kívülről a reklámok zenéit, mint a gyerekdalokat, és jó anya csak az lehet, aki hűtőjében étel helyett két polcnyi tejszeletet tart.
A gyerekek szeretik a tévéreklámokat. Már amennyiben rájönnek, hogy éppen azt nézik, hiszen a 6 év alatti korosztály gyakran összekeveri egy-egy mesével, történettel. Az úgynevezett „egybemosási törekvés” tudatos, a mese hatása alatt levő gyerek befogadóbb, kevésbé ragaszkodik a valósághoz. A gyerekműsorok előtt, alatt, között és után pörgő, színes, zenés, hangoskodó és „wow!” felkiáltásokkal tarkított reklámok könnyen beisszák magukat a gyerek gondolkodásába.
A nyaggatás-faktor
A reklámkészítők pontosan tudják, hogyan kell elérni a hatást. A lényeg, hogy a hirdetett termék azt közvetítse, te vagy a legszuperebb, ha ilyened van. És melyik kisgyerek (pláne kamasz) ne versengene a többiekkel, ne akarna népszerűséget? Az eredmény: addig nyaggatják a szülőt, míg az be nem adja a derekát, hiszen ő meg szeretne jó szülő lenni…
A hat és tizenegy év közötti gyerekek azért szeretik a reklámokat nézni, mert viccesnek, humorosnak tartják, és közel felük a zenét is fontosnak értékelte egy felmérés során. Persze a valódi hatás nem tudatos: a reklámok történetei által a termékek fontos, misztikus jelentőséget kapnak a gyerekek életében, varázserővel bírnak, barátságokat teremtenek. A természetellenes színek és az idealizált szereplők, körülmények átformálják a gyerekek értékrendjét, megváltoztatják a világképüket, ami eredményezhet némi zavart a valódi világ értékelésében.
Multimédiásan
A tévé mellett az internet is egyre nagyobb szerepet kap a reklámozásban. A különböző márkákra játék-oldalak épülnek, ahol szerepeltetik a brand-re jellemző figurát, vagy magát a terméket, ami így könnyen lopja be magát a gyerek szürkeállományába. Ráadásul az internetezés nem közösségi tevékenység, és a szülőnek gyakran fogalma sincs, milyen oldalakat látogat csemetéje.
Tudom, merre jártál...
Sok hirdetési hálózat követi le az internetező kattintási szokásait, weboldal-preferenciáit, és így célzott hirdetésekkel bombázzák a hálón barangolót. A Microsoft egyik szabadalma offline-adatokból, például bankkártyás vásárlásokból, megbecsült fizikai tartózkodási helyből és tévénézési szokásokból kalkulálja ki, milyen személyre szabott hirdetést jelenítsen meg, amikor a felhasználó gép elé ül.
A gyerek nem mérlegel
Két éves kor előtt egyáltalán nem kéne képernyőt látnia a gyereknek, legyen az reklám, vagy épp babatévé. A három-négyéves korosztály már sajnos elég sokat ül a tévé előtt, ők még nem tudnak különbséget tenni egy reklám és egy rajzfilm között. Késő óvodás korban alakul ki a reklámban látott dolog megszerzésének a vágya, persze szelekció nélkül: a gyerek nem érti, vajon az a játék valóban izgalmas-e, és azt hiszi az animáció által száguldó autóra, hogy motoros és tényleg magától megy.
Kell-e mobil egy hétévesnek?
Cicidömping
Nyolc éves kor után kezdenek kételkedni a reklámok hitelességében, és ekkorra alakul ki az az élettapasztalat, amiből maguk is tudják, mennyi hamisságot közvetít egy-egy reklám. És bár tizenkét éves korban már csak tíz százalékuk hisz a reklámoknak, attól még vágyakoznak a hirdetett márkák után, és a minőségről, ár-érték arányról teljesen torz véleményük van. A fogyasztói társadalom tehát újratermeli önmagát, és ha az ingerküszöb feljebb szalad, majd lesznek új és még újabb megoldások arra, hogy a reklámok biztosan betaláljanak – legfőképp a gyerekeknél.
Internet és reklám a mobilon
Készülj fel: a felmérések szerint a mobiltelefon képernyőjén megjelenített hirdetések többször hatékonyabbak az internetesnél, és az Amerikában már alkalmazott módszer hamarosan az egész világon elterjed majd.
Az iPhone piacra lépésével terjedőben van a néhány centis képernyőre méretezett internetes megjelenés is. A tengerentúlon a fiatalok egyharmada így lóg a neten, és a hirdetők ezt a legteljesebb mértékben ki is használják: megnézheted a kívánt oldalt, csak előtte még ezt a reklámot légyszi…
|